Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a weboldal működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez.
Elfogadom
Nem fogadom el
NGM-államtitkár: a versenyképesség és a termelékenység fejlesztése a magyar vállalkozások legfontosabb feladata
2025.06.19

NGM-államtitkár: a versenyképesség és a termelékenység fejlesztése a magyar vállalkozások legfontosabb feladata

A magyar vállalkozások legfontosabb feladata most a versenyképesség és a termelékenység fejlesztése, ha nem akarnak hátrányban maradni a nemzetközi szereplőkkel szemben - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára szerdán Budapesten, az EY vállalkozói sajtóeseményén.

Szabados Richárd szerint a piaci körülmények óvatosságra késztetik a cégeket, ennek feloldásához nagy szükség van vállalkozásösztönző programokra. Szükségük lehet többek között külső forrásokra, ha a megrendelésállomány csökkenése miatt kisebb a működésükbe visszaforgatható nyereség, de nem kerülhetik meg a digitális fejlesztéseket sem. A magyar vállalkozások a visszajelzések szerint szívesen használnának mesterséges intelligenciát, de kérdés, mennyit hajlandók erre áldozni, mert a kedvezőtlen külső körülmények miatt sokan a túlélést tekintik a legfontosabbnak. Nemzetközi példák bizonyítják, hogy a kutatásokra és fejlesztésekre fordított befektetések mindig megtérülnek - tette hozzá.

Az államtitkár fontos segítségnek tekinti a gazdasági szereplők visszajelzéseit, amelyek képet adnak a vállalkozók helyzetértékeléséről, nehézségeiről és fejlesztési terveiről. A döntéshozók ezek alapján úgy módosíthatják a támogatási programokat, hogy azok hatékonyabb, célzottabb segítséget nyújthassanak. A vállalkozók kedvezően fogadják, ha tudják, hogy az elvárásaikat és a szempontjaikat figyelembe veszik az őket érintő döntésekben - fogalmazott.

Vékási Tamás vezérigazgató szerint az EY olyan felmérést készített, amely segít a térség vállalkozásainak a helyzetük felmérésében. A kutatás során kikérték a gazdasági szereplők véleményét a növekedési kilátásokról, a hitelfelvételi és támogatási lehetőségekről, munkaerőpiaci és technológiai kihívásokról, illetve minden egyéb körülményről, amelyek a versenyképességüket befolyásolják.

Horváth Csaba, az EY-Parthenon partnere a felmérési adatokból arra következtet, hogy a vállalkozások nem csak belföldön óvatosabbak, az egész térségben tartanak a gyors piaci változásoktól, emiatt a növekedés helyett inkább a működésbiztonságra, a rugalmasságra, és az ellenállóképességre összpontosítanak. Ezzel magyarázható az is, hogy csaknem kétharmaduk elsősorban saját tőkét fordítana beruházásokra. A cége eladását 76 százalék nem tervezi a következő 1 évben, elbocsátást pedig mindössze 8 százalék tart elképzelhetőnek. A visszajelzések alapján a magyar vállalkozások értik az innováció jelentőségét, mindössze 20 százalék nem tervez ilyen jellegű tevékenységet, de jelentősebb összeget eddig kevesen fordítottak rá. Horváth Csaba szerint a technológiai fejlesztéseket nem lehet halogatni, mert aki nem foglalkozik ezzel, végleg lemarad a versenyben.

Az EY felmérése 1031 válaszadó visszajelzése alapján készült a balti országokban, Bulgáriában, Cipruson, Csehországban, Görögországban, Horvátországban, Lengyelországban, Magyarországon, Máltán, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában és Törökországban. A megkérdezettek közül 234 volt belföldi. A résztvevő vállalkozások többsége több mint 10 éve működik, legnagyobb részük az energiaiparban, a fogyasztói cikkek és az egészségügy piacán érdekelt vállalat, illetve technológiai cég. Túlnyomó részük kisvállalkozás, mindössze 15 százalék közepes méretű - közölték.

_______

Forrás: mti

Következő esemény
2025.05.27 00:00